دنیای روانشناسی » روانشناسی » وابستگی به موبایل

وابستگی به موبایل

 نشانه های نوموفوبیا( وابستگی به موبایل )چیست و چگونه درمان می شود ؟

اگر به شما بگویند قرار است تلفن همراهتان به مدت یک هفته در یک محفظه امن نگهداری شود و شما حق نگاه کردن، لمس کردن و حتی استفاده کردن از آن را ندارید، چه عکس‌العملی نشان می دهید؟

دانه‌های عرق روی پیشانیتان می‌نشیند؟ لب‌هایتان می لرزد؟ مانند بچه های دوساله کج خلقی می‌کنید؟و یا اینکه نمی دانید چه عکس العملی انجام دهید؟

ترس از جدا شدن از تلفن همراه، بیماری است که در علم روانشناسی «نوموفوبیا» نامیده می شود و به معنی ترس از بدون موبایل بودن است .
ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که به هنگام نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، نوموفوبیا نام دارد, اگر چه این نوع بیماری کاملا جدید است؛ اما بسیار شایع بوده و میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.

وابستگی به موبایل
وابستگی به موبایل

علائم جسمی

از مهم ترین و آشکارترین نشانه های این بیماری، علائم جسمی هستند که از شایع ترین آن می‌توان به استرس، آستانه تحمل پایین، تعریق زیاد و… در مواقع عدم دسترسی به تلفن همراه به هر دلیلی اشاره کرد.
در این مواقع که فرد از موبایل خود جدا می شود، احتمالا به تپش قلب، درد قفسه سینه و تندی تنفس دچار می شود.

نشانه های روان‌شناختی

نشانه های روانشناختی شامل عوامل پیچیده‌ای از جمله نوع تفکر فرد و تجربه هیجان‌هایی می شود که به آن دچار می‌شود.

دیدگاه‌های منفی نسبت به خود، عزت‌نفس پائین، برون‌گرایی یا درون‌گرایی شدید، تکانشگری و هیجان‌خواهی منفی از عواقب بد وابستگی به تلفن همراه هستند.

درمان

راه‌های درمان متعددی برای درمان این وابستگی و کاهش پیامدهای منفی آن وجود دارد. اما در همه این راه‌های درمان سعی می شود که به بیماری که این علائم را دارد آموزش‌های مبتنی بر کاهش استرس و راهکارهای جایگزین کردن موبایل آموزش داده شود.
منبع : سایک نیوز

 

درباره مرضیه سرباز

کارشناس ارشد مشاوره هستم. به صورت تخصصی در حوزه کودک فعالیت می کنم. دوست دارم تجربیات دانشگاهی و حوزه کاری ام را از طریق سایت دنیای روانشناسی در اختیار علاقمندان قرار بدهم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *