دنیای روانشناسی » روانشناسی » چرا به اطلاعات نادرست اعتماد می کنیم؟

چرا به اطلاعات نادرست اعتماد می کنیم؟

چرا به اطلاعات نادرست تکیه می کنیم؟

اغلب مردم، حتی افراد تحصیل کرده در تصمیم گیری برای آینده شان، بیشتر به اطلاعات نادرست یا گمراه کننده تکیه می کنند.

چرا ما به راحتی تحت تاثیر اطلاعات نادرست قرار می گیریم؟

پژوهشگران دانشگاه نورث وست دریافته اند که مردم اطلاعات نادرستی که می شنوند را به راحتی به خاطر می سپارند زیرا نیاز به ارزیابی و تحلیل ندارد. در آینده، مغز، این اطلاعات نادرست را زودتر به خاطر می آورد زیرا بازیابی آن نیاز به تلاش کمتری دارد.

تفکر مردم نیز بر اساس اطلاعاتی است که در دسترس حافظه شان است. حتی دوری کردن از تکیه بر اطلاعات گمراه کننده سخت تر می شود وقتی که اطلاعات درست و نادرست با یکدیگر مخلوط شده باشند.
ما شبانه روز زیر بمباران اطلاعات درست و نادرست قرار گرفته ایم که ارزیابی دقیق این انبوه اطلاعات، مصیبت است. فرض ما این است که منبع این اطلاعات، قابل اتکا است. این مردم نیستند که تنبل هستند؛ اگرچه این هم بخشی از مسئله است. بلکه ارزیابی هر اطلاعاتی، کاری خسته کننده و مشکل است.

چرا به اطلاعات غلط اعتماد می کنیم؟- دنیای روانشناسی
چرا به اطلاعات غلط اعتماد می کنیم؟- دنیای روانشناسی

کاندیداها در کارزارهای تبلیغات سیاسی، اطلاعاتی را به زبان می آورند که آشکارا نادرست است. آنها در این زمینه فکر و یا بررسی نکرده اند. و می بینید که مردم هم در رسانه های اجتماعی (مانند تلگرام و فیس بوک) همان اطلاعات نادرست را بازنشر می کنند.

برای اجتناب از افتادن در دام اطلاعات نادرست، کارهای زیر می تواند مفید باشد:

۱- اطلاعات را به محض شنیدن به صورت نقادانه، ارزیابی کنید: این کار باعث می شود که مغز شما اطلاعات نادرست را به حافظه نسپارد.
۲- منبع اطلاعات را مد نظر داشته باشید: مردم وقتی که منبعی را معتبر بدانند، هر اطلاعات منتسب به آن را درست تلقی می کنند. بنابراین اطلاعاتی که از آن منبع می شنوند را ارزیابی نمی کنند.
۳- متوجه دروغ های راست نما باشید: وقتی که راست با دروغ آمیخته باشد، مردم زود متقاعد شده و فریب می خورند. جدا کردن راست از دروغ وقتی که از منابع مختلفی آمده باشند، سخت تر و چالش برانگیز تر است.

منبع: Why we rely on inaccurate information

 

درباره مرضیه سرباز

کارشناس ارشد مشاوره هستم. به صورت تخصصی در حوزه کودک فعالیت می کنم. دوست دارم تجربیات دانشگاهی و حوزه کاری ام را از طریق سایت دنیای روانشناسی در اختیار علاقمندان قرار بدهم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *