دنیای روانشناسی » فیلم باز » معرفی فیلم- بچه های ابدی

معرفی فیلم- بچه های ابدی

در این مطلب قصد دارم به مناسبت روز معلولین ذهنی به معرفی فیلم بچه های ابدی بپردازم.

فیلم بچه های ابدی یکی از ساخته های سرکار خانم پوران درخشنده در سال ۱۳۸۵ است که در کارهای سینمایشان به موضوعات اجتماعی و مشکلات و مسائل اجتماعی می پردازد.

در این فیلم دو جوان قصد دارند با هم ازدواج کنند ولی مانعی برای این ازدواج قرار دارد و این مانع کسی نیست جز علی، برادر نوجوان ایمان که به سندروم داون (Down syndrome) دچار است و وابستگی عاطفی شدیدی به ایمان دارد. سندروم داون نوعی اختلال کرموزومی است که باعث ناتوانی ذهنی می‌شود.

این فیلم در جشنواره ی کودکان و نوجوانان جوایز زیادی را به دست آورده است.

با اینکه بیشتر مردم این دسته از معلولان ذهنی را به خاطر ظاهر  آنها «منگول» می‌نامند، فیلم «بچه های ابدی» از تکرار این اسم پرهیز می‌کند و در بخشهای آموزشی خود به مخاطبان می‌فهماند که نیازهای احساسیِ اینگونه اشخاص همانند افراد عادی است و توانبخشی می‌تواند سازگاریِ آنها را با محیط افزایش دهد.

معرفی فیلم بچه های ابدی- دنیای روانشناسی
معرفی فیلم بچه های ابدی- دنیای روانشناسی

اگر چه منتقدان سینمایی، اشکالاتی به این فیلم وارد کرده اند ولی از لحاظ تاثیر و آشنایی مردم با این گونه افراد خاص جامعه، قدم بزرگی برداشته است و توانسته در این مسیر فرهنگ سازی کند که نگاهی درست و منصفانه به این افراد داشته باشیم.

پیشنهاد می کنم با خانواده این فیلم را ببینید و بعد از فیلم درباره ی آن صحبت کنید و نگاه کودکانتان را نسبت این مساله بررسی کنید و ببینید چه باورهای غلطی راجع به این کودکان داشته اند و حالا بعد از فیلم درباره ی آنها چطور فکر می کنند؟

کاربران عزیز دنیای روانشناسی:

خوشحال میشیم فیلم ها و انیمیشن های مفیدی رو که دیدین به ما معرفی کنید تا به سایر کاربران سایت دنیای روانشناسی معرفی کنیم.

منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمندتون هستم.

منبع: دنیای روانشناسی

درباره مرضیه سرباز

کارشناس ارشد مشاوره هستم. به صورت تخصصی در حوزه کودک فعالیت می کنم. دوست دارم تجربیات دانشگاهی و حوزه کاری ام را از طریق سایت دنیای روانشناسی در اختیار علاقمندان قرار بدهم.

۲ نظر

  1. سرکار خانم سلام.شما با این کودکان سر و کار دارین ؟؟

    • سلام خدمت شما
      نه من با کودکان کم توان ذهنی کار نمی کنم و حوزه تخصصی من مشاوره با کودکانی است که از لحاظ وضعیت هوشی نرمال هستند و مشکلات اضطرابی، نافرمانی، تحصیلی و … دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *