دنیای روانشناسی » تست آنلاین روانشناسی » تحلیل تست » خصوصیات روانشناسی برونگرایی- درونگرایی

خصوصیات روانشناسی برونگرایی- درونگرایی

تست روانشناسی برونگرایی دورنگرایی

برای اینکه شخصیت درونگرا یا برونگرای خودتان را بیشتر بشناسید نوشته زیر را بخوانید
یک فرد درونگرا در مواجهه با یک موقعیت جدید اول کمی خودشو عقب می کشه تا موقعیتو بررسی کنه که ببینه قبول کنه یا خیر

اما یک فرد برونگرا با اطمینان خاطر میره تو دل موقعیت تا اونجا تصمیم بگیره که میخواد یا نه.

مثلا یک فرد درونگرا در برابر یک استخر آب عکس العمل اولیه اش اینه که خودشو عقب می کشه، نوک انگشتشو توی آب میزنه تا ببینه دمای آب چطوره و دوست داره بره توی آب یا نه. فرد درونگرا همیشه از فضاهای جدید و آدم های جدید کمی فاصله می گیره تا ببینه چه حسی به اون فضا یا آدم داره و بعد میره جلو

ولی یک فرد برونگرا می پره توی استخر و میگه اگه آبش سرد بود بعدش میام بیرون یعنی داخل موقعیت تصمیم میگیره نه قبل از موقعیت. برای همین فضاهای جدید یا آدم های جدید فرد برونگرا  رو نمی ترسونه چون اهل تجربه کردنه.
در واقع عکس العمل آدم درونگرا به احساسات درونی خودش از ماجراست ولی برونگرا به خود اتفاق بیرونی واکنش نشون میده.

در روابط عاشقانه هم فرد برونگرا دوست داره بیشتر بیرون بروند، بیشتر حرف بزنن تا بتونه اطلاعات کسب کنه و بعد تصمیم بگیره

ولی فرد درونگرا کمی از رابطه فاصله می گیره تا حس درونیشو بررسی کنه و ببینه چه حسی به طرف و رابطه داره و بعد اگه حس درونیش خوب بود میاد جلو.
به طور کلی تمرکز فرد درونگرا روی مسائل درونی و ذهنی خودشه در حالی که فرد برونگرا تمرکزش روی مسائل بیرونیه و مسائل بیرونی روی فرد برونگرا خیلی تأثیر می گذاره.

تست روانشناسی
تست روانشناسی-دنیای روانشناسی

فرد برونگرا انرژی اش را از جمع میگیرد و معنای زندگی را در جمع بودن و با دیگران بودن پیدا می کنه

اما فرد درونگرا چون ذاتأ کمی محتاطه و به راحتی با کسی وارد رابطه نمیشه معمولأ دوستان محدودی داره و انرژی اش را از تنهایی خودش و از دورن خودش می گیرد.
اینکه فرد درونگرا از تنهایی لذت میبرد به این معنی نیست که خجالتی است یا معاشرتی نیست، اتفاقأ ممکنه آدم معاشرتی و خوش سر و زبونی باشه ولی حتی وقتی توی جمع هست مرزها و حدود پررنگی داره که به هرکسی اجازه نده زود باهاش پسرخاله بشه.
البته هیچکس دورن گرا یا برون گرای مطلق نیست و هرکس دارای درجه ای از هردوی این هاست و هرگاه میزان درونگرایی فردی از برونگرایی او بیشتر باشد او در دسته ی درونگرا قرار میگیرد و هر گاه درجه ی برونگرایی فردی از دورنگرایی او بیشتر شود او برونگرا نام می گیرد.

 

                                               برون گرادرون گرا
افرادی اجتماعی، دوستدار دیگران، باجرأت، فعال، سرخوش، با انرژی، خوشبین، دوستدار هیجان و تحریک و امیدوار به موقعیت هایشان و آینده، کنجکاو و در عمل قاطع، فعال و اهل گفتگو هستند،افرادی محافظه کار، مستقل، تک رو، خوددار، یکنواخت هستند و ترجیح می دهند کارهایشان را به صورت فردی پیش ببرند.
از دیگران انرژی می گیرند.از درون خود انرژی می گیرند
با صدای بلند فکر می کنند.موضوعات را در ذهن خود ارزیابی می کنند
دوست دارند مرکز توجه باشند.دوست ندارند مرکز توجه باشند
اطلاعات شخصی خود را به راحتی با دیگران در میان می گذارند.اطلاعات شخصی را به ندرت با دیگران در میان می گذارند
اول عمل و بعد فکر می کنند.بیشتر گوش می دهند و کمتر حرف می زنند.
بیشتر از گوش دادن، حرف می زنند.قبل از هر عملی فکر می کنند.
مشتاقانه با دیگران ارتباط برقرار می کنند.اشتیاقشان را برای خود نگه می دارند.

 

برای انجام تست برونگرایی-درونگرایی روی لینک زیر کلیک کنید:

تست روانشناسی درونگرا و برونگرا

 

منبع: دنیای روانشناسی

درباره مرضیه سرباز

کارشناس ارشد مشاوره هستم. به صورت تخصصی در حوزه کودک فعالیت می کنم. دوست دارم تجربیات دانشگاهی و حوزه کاری ام را از طریق سایت دنیای روانشناسی در اختیار علاقمندان قرار بدهم.

۱۵ نظر

  1. علیرضا جلالی پور

    با سلام و تشکر از مطالب خوبتان
    آیا درونگرایی یا برونگرایی ذاتی است یا اکتسابی؟ به عبارت دیگر آیا ممکن است یک فرد در طول زمان این جنبه شخصیتی اش تغییر کند؟

    • سلام خدمت شما
      پروفسور یونگ روانشناس سوئیسی معتقده که همه ی افراد قابلیت هر دو گرایش را دارند ولی فقط یکی از آنها در شخصیتش مسلط میشه و اون یکی به ناخودآگاه ذهنش میره که همین ناخودآگاه باعث میشه حتی یک فرد درونگرا گاهی اوقات رفتار برونگرایانه از خودش نشون بده.
      اینطور میخوام خدمتتون بگم که هیچکدام از ما صرفا برونگرا یا درونگرای مطلق نیستیم و رفتارها و شخصیت ما روی طیفی قرار دارد که یک سر آن برونگرایی و یک سر آن درونگرایی است و شاید یک فرد برونگرا ۸۰ درصد برونگرا و ۲۰ درصد درونگرا باشد.
      این مقدمه رو گفتم تا درباره سوال دومتون عرض کنم که ما آدمها تا حدی این انعطاف رو داریم که کمی به سمت درونگرایی و یا برونگرایی بیشتر یا کمتر حرکت کنیم ولی اینکه بشه به طور کلی گرایشمان را عوض کنیم بعیده و اگر به طور مثال یک فرد برونگرا هستیم تبدیل به فرد درونگرایی بشویم. ولی میتوان همان مقدار درصدی که خدمتتان عرض کردم را به طور مثال از ۲۰ درصد درونگرایی به ۳۰ درصد درونگرایی برسانیم
      شاد و سربلند باشید

  2. عالییییییییییییییییییییییییی

  3. با سلام . ممنون از مطالب مفیدتون .لطفا اگه امکان داره در مورد تیپهای شخصیتی MBTI هم مطلب بنویسید . ممنون

  4. سلام خیلی قشنگ بود ممنون

  5. سلام و خسته نباشید… کسی که خودشو نشناخته باید چیکار کنه؟ یعنی نه میدونه چی میخواد نه میدونه چی دوست داره نه میتونه خودشو توصیف کنه

    • سلام
      این تست های شخصیتی یکی از راه های شناخت خودتونه. البته اینا فقط یه سری سرنخ به شما میده و برای انجام تست و دریافت تفسیر دقیق و کامل تست حتما باید به مشاور مراجعه کنید تا بتونین خودتون رو بهترین بشناسین و با توجه به شناخت خودتون اهداف و برنامه ریزی داشته باشید
      موفق باشید

  6. باتشکرفراوان امیدوارم مدیرمحترم سایت وهمکاران گرام ش سالم وشاداب باشندتاشاهددرخشش بیشترسایت باشیم .ان شاالله

  7. سلام ببخشید من۱۴سالمه
    بعضی اوقات من خجالتیم و از این کارم بدم میاد
    میدونین…
    الان برام شده یه عیب که درونگرام و حس میکنم کم کم حرف زدن داره برام سخت میشه واین خیلی بده
    گاهی مواقع درحرف زدن بابعضیا یهو زبونمو گاز میگیرم یا رومویه طرف دیگه میکنم
    خیلی از حرف زدن بیزار شدم همه میگن یه بار دیگه حرفتو بگومیگم چرا میگن خوب حرف نمیزنی
    احساسم هم خیلی کم بروز میدم شدید
    وسعی میکنم در خلوت این کارو بکنم و اکثر اوقات از اینکه بادیگران حرف بزنم میترسم رازی رو بگم ویا چیزی که تو خوانواده حتی زیاد بدم نیست روبگم
    اگه چاره ای میدونید عرض بفرمایید

    • سلام تینای گرامی
      درونگرا بودن با خجالتی بودن و حرف نزدن فرق دارد. ممکن است فردی درونگرا باشد و این به این معنی است که از تنهایی بیشتر از بودن در جمع لذت می برد نه اینکه نمی تواند در جمع حرف بزند چه بسا افرادی که برونگرا هستند و تمایل زیادی به اجتماع و جمع های دوستانه و خانوادگی دارند ولی نمی توانند در این جمع ها صحبت کنند و خجالت می کشند و …
      پس این مقدمه رو بهتون گفتم که متوجه باشین بین درونگرا بودن و خجالتی بودن یا اضطراب داشتن تفاوت وجود داره.
      اینکه نمیتونی احساست رو بروز بدی یا نمیتونی حرف بزنی شاید به خاطر طرز فکرته و یا شاید هم به خاطر استرس و اضطرابی که داری که یک روانشناس باید علت این مساله رو حضوری بررسی کنه و بعد روی همان مساله باهات صحبت کنه.
      اگر به کتاب خواندن علاقمندی کتاب ۱۰ قدم تا نشاط دیوید برنز میتونه بهت کمک کنه.
      موفق و سربلند باشی

  8. سلام خسته نباشید
    من آدم درونگرایی هستم و این واقعا عذابم میده. اینکه نمیتونم مثل آدمای برونگرا رفتار بکنم خیلی ناراحتم میکنه . احساس میکنم همه مشکلاتو باهم دارم. نمیتونم به هیچ وجه مستقل بشم تو زندگی . هر تصمیمی میگیرم پشیمون میشم . از اینکه دیگران منو مسخره میکنن ناراحت میشم و مدتها به فکر فرو میرم . احساس میکنم هیچ انگیزه ای ندارم برای زندگی. حاضرم هر چی دارم و ندارمو بدم و ازین وضعیت در بیام. چند روزیه هیچ اشتهایی ندارم خوابم نمی بره فقط یه سری افکار پریشان دارم که نمیتونم کنترلشون کنم. وقتی جایی برای مصاحبه دعوت میشم تا خود اون موقع بهش فکر میکنم و آخرشم پشیمون میشم. آرزومه برای یه بارم که شده شهامت انجام کاریو داشته باشم .

    • سلام
      وقت بخیر
      بارها سعی کردم توی نوشته ها و نظرات این مطلبو بگم که درونگرایی مساوی با خجالتی بودن، نداشتن شهامت، ابراز وجود نکردن نیست!!!
      ممکنه یه آدم برونگرا باشه ولی شهامت ابراز وجود نداشته باشه
      درونگرایی یا برونگرایی صرفا یک خصیصه ی شخصیتی است و خوب یا بد نداره و هیچکدوم منفی یا مثبت نیستن.
      اینطور که من احساس کردم مشکل شما درونگرایی نیست بلکه مساله ی شما نداشتن انگیزه، هدف، و داشتن افکار منفی است و برای بررسی بیشتر موضوع و حل مشکلتون حتما باید پیش یک مشاور متخصص حل مشکلات فردی مثل افسردگی و … بروید تا بتوانید مسائل اصلی را مشخص کنید و راهکارهای درمانی را دریافت کنید
      موفق باشید

  9. جالب ایه که من پارسال تست درون گرایی برون گرایی رو دادم و در اومد ۱۰۰درصد درون گرا د الان در اومد برون گرا !:O

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *