دنیای روانشناسی » تست آنلاین روانشناسی » تحلیل تست » تحلیل تست روانشناسی منبع کنترل درونی و بیرونی

تحلیل تست روانشناسی منبع کنترل درونی و بیرونی

تحلیل تست روانشناسی منبع کنترل:

راتر معتقد است که بعضی افراد معتقدند که موفقیت ها وشکست هایشان را به خودشان و یک عامل درونی نسبت می دهند و گروهی موفقیت ها و شکست هایشان را به عوامل بیرون از خود (شانس و اقبال و یا دشواری های موقعیت ها) نسبت می دهند.
راتر این نظریه را منبع کنترل(locus of control) نامید و افراد را به دو دسته دارای

۱- منبع کنترل درونی و

۲- منبع کنترل بیرونی تقسیم کرد.
اشخاصی که دارای منبع کنترل درونی هستند این اعتقاد را دارند که تلاش و کوشش هایشان به نتایج مثبتی خواهد رسید و رفتارشان نقش مهمی در افزایش نتایج مثبت یا نتایج منفی خواهد داشت.
برعکس افرادی که دارای منبع کنترل بیرونی هستند، رویدادهای مثبت یا منفی بیرونی را پیامد رفتار خود نمی دانند بلکه آن را به شانس، سرنوشت، نفوذ افراد قدرتمند و عوامل ناشناخته محیطی نسبت می دهند. پس این باور و اعتقاد را دارند که نتایج خوب یا بد با رفتار خود آنها هیچ ارتباطی ندارد و از کنترل آن ها خارج است.
پژوهش های بارون و بیرن نشان می دهد که افرادی که دارای منبع کنترل بیرونی هستند در موقعیت های رقابتی بیشتر به تسلیم شدن گرایش اند اما در هنگام همکاری کردن به خوبی افرادی که کنترل درونی دارند رفتار می کنند.
افراد با منبع کنترل درونی در برابر فشار همرنگ شدن با بقیه در اجتماعات ایستادگی می کنند اما افراد با منبع کنترل بیرونی کمتر رویدادها را مهار می کنند چون معتقدند نقشی در مهار اتفاقات ندارند.
پژوهش دانیل و استیونز درباره دانشجویان نشان داده است که منبع درونی کنترل یکی از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی است.
همچنین درونی بودن منبع کنترل همبستگی مثبتی با رشد شناختی، عملکرد تحصیلی و پیشرفت در زمینه های مختلف زندگی دارد و افرادی که منبع کنترل درونی دارند بیش از کسانی که منبع کنترلشان بیرونی است انگیزه ی پیشرفت دارند. در جستجوی اطلاعات و استقلال بیشتر هستند و از سلامتی و سازگاری بالاتری برخوردارند.

منبع کنترل- دنیای روانشناسی
منبع کنترل- دنیای روانشناسی

تفاوت های سنی و جنسیتی:

تلاش برای کنترل کردن محیط بیرون در کودکی شروع شده و بین ۸ تا ۱۴ سالگی برجسته می شود. دخترها نسبت به پسرها بیشتر منبع کنترل درونی دارند. زمانی که افراد پیرتر می شوند بیشتر درون گرا می شوند که در میان سالی به اوج خود می رسد.

تفاوت های رفتاری:

آنهایی که منبع کنترل درونی دارند راحت تر می توانند با تغییرات سازگار شوند و کمتر احتمال دارد که مشکلات هیجانی داشته باشند.

تفاوت در سلامت جسمانی:

افرادی که منبع کنترل درونی دارند از افرادی که منبع کنترل بیرونی دارند، سالم تر هستند. این افراد فشار خون پایین تر و حملات قلبی کمتری دارند و افراد دارای منبع کنترل درونی بیشتر مراقب سلامتی خود هستند و به احتمال بیشتری کمربند ایمنی می بندند.

برای انجام تست روانشناسی منبع کنترل بر روی گزینه زیر کلیک کنید:

تست روانشناسی منبع کنترل

منبع: دنیای روانشناسی

درباره مرضیه سرباز

کارشناس ارشد مشاوره هستم. به صورت تخصصی در حوزه کودک فعالیت می کنم. دوست دارم تجربیات دانشگاهی و حوزه کاری ام را از طریق سایت دنیای روانشناسی در اختیار علاقمندان قرار بدهم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *