دنیای روانشناسی » روانشناسی » تفاوت تصمیم گیری در خانم ها و آقایان

تفاوت تصمیم گیری در خانم ها و آقایان

خانم های در زمینه تصمیم گیری چه فرقی با آقایان دارند؟

بسیاری از افراد این طور تصور می کنند که زنان در مقایسه با مردان احساساتی هستند و در زمان تصمیم‌گیری احساس بر منطق آنها غلبه می‌کند و مانع تصمیم‌گیری منطقی در آنها می‌شود…

اما مطالعات جدید حاکی از آن است که با وجود احساساتی بودن زنان، آنها در شرایط تصمیم‌گیری در مقایسه با مردان به یک میزان منطقی هستند و احساس در تصمیم گیری آنها نقشی ندارد.

محققان دریافتند جنسیت در تصمیم‌گیری منطقی نقش ندارد ، اما احساسات زنان منجر به بروز استرس در آنها می‌شود که این استرس باید کنترل شود تا از بروز بیماری‌های قلبی در آنها جلوگیری شود.

تفاوت تصمیم گیری در خانم ها وآقایان- دنیای روانشناسی
تفاوت تصمیم گیری در خانم ها وآقایان- دنیای روانشناسی

ربکا فریسدورف، رهبر این مطالعه در کشور کانادا اظهار کرد: زنان نسبت به مردان واکنش منفی بیشتری در بعضی از مسائل از خود بروز می‌دهند که این امر منجر به بروز آسیب در آنها می‌شود.

این مورد در مردان کمتر است.

این بررسی بر روی شش هزار و ۱۰۰ نفر انجام شد و محققان را به نتایج سودمندی رساند.

در این بررسی از شرکت کنندگان ۲۰ سوال در مورد قتل عمد، شکنجه، دروغ، سقط جنین و تحقیق در مورد حیوانات پرسیده شد و پاسخ آنها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این بررسی نشان داد تفاوت تصمیم گیری در خانم ها و آقایان وجود ندارد و هردو در تصمیم‌گیری به یک میزان منطقی هستند و مدرکی دال بر این موضوع که نشان دهد جنسیت در تصمیم‌گیری نقش دارد ، به دست نیامد.

بررسی انجام شده در مجله “Personality and Social Psychology Bulletin” منتشر شده است.

منبع: دنیای روانشناسی

درباره مرضیه سرباز

کارشناس ارشد مشاوره هستم. به صورت تخصصی در حوزه کودک فعالیت می کنم. دوست دارم تجربیات دانشگاهی و حوزه کاری ام را از طریق سایت دنیای روانشناسی در اختیار علاقمندان قرار بدهم.

۳ نظر

  1. سلام
    ممنون. واقعا مطالبتون کاربردی و مفیده و من سعی می کنم از مطالبتون در زندگی استفاده کنم.
    همیشه سربلند باشید

  2. سلام به شما . به واقع برام همیشه سوال بود و در تجربیات شخصی خودم به نتایج جالبی رسیدم ، اما مطلب شما برای کشور ما صادق نیست و اصلا قابل مقایسه نیست ، در ایران نه محیط خانوادگی و نه محیط اجتماعی این اجازه را میدهد که زنان تصمیمات درست و عقلانی بگیرند به جز استثسانات که قاعده نیستند ، به دلیل محدویت و عدم مهارت های زندگی اجتماعی اغلب تصمیمات زنان ما احساسی و فاقد منشا استدال می باشد ، و اگر پژوهشی انجام شود این مطلب به درستی رو نمایی خواهد شد ، البته خود خانم ها هم هیچ تلاشی در این عرصه نمی کنند ، و خود را وا دادند ، با عرض پوزش از شما

    • سلام
      قطعا برای پاسخ به این سوالات که چه تفاوتی در تصمیم گیری آقایان وخانم ها وجود دارد باید بر اساس پژوهش های علمی پاسخ داد و این مطلب که شما می فرمایین در ایران صدق نمیکند صرفا بر اساس تجربیات شخصی شماست و نمیتوان تجربیات شما را به کل تعمیم داد و نتیجه ی منطقی و علمی از آن استخراج کرد.
      تا جایی که من اطلاع دارم پژوهش های ایرانی هم این موارد رو تایید کرده اند. سعی میکنم پژوهش های ایرانی مرتبط با تفاوت زنان و مردان ایرانی را پیدا کنم و به اشتراک بگذارم
      متاسفانه در جامعه ی ما کلیشه های جنسیتی و محدودیت برای خانم ها وجود دارد ولی این به معنای این نیست که زنان ما پیشرفت نکرده و نخواهند کرد نمونه ی آن را میتوان در رتبه های بین المللی در ورزش های مختلف دید که زنان بیش از پیش حتی در عرصه ی ورزش که سخت گیری های زیادی به همراه دارد وارد شده اند پس این حرف که زنان تلاشی نمی کنند بی انصافی است و نمی توان به تمام زنان ایران نسبت داد.
      موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *